In Pontedeume - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Dimphy-CaminoIngles - WaarBenJij.nu In Pontedeume - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Dimphy-CaminoIngles - WaarBenJij.nu

In Pontedeume

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg

19 Juli 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal,
Met de nieuwe afspraken over mobiel gebruik binnen Europa ben ik niet meer afhankelijk van wifi, zolang ik maar binnen mijn bundel blijf. Dat is handig! Het blijft wel priegelen op de mobiel en als ik niet goed oplet, verschijnen onbedoelde woorden of getallen, zo zag ik achteraf in mijn vorige bericht. Vandaag vertrokken in de regen, het was even korte tijd droog en daarna fikse buien. Nu schijnt de zon weer.
Omdat ik gehoord heb dat de herberg in Pontedeume naar vis stinkt (is ondergebracht in een voormalige vishal) en vies zou zijn, heb ik gisteren een kamer in een pension gereserveerd, net als veel andere pelgrims die gisteren in dezelfde herberg als ik sliepen. Maar toen ik er zonet voorbij kwam bij mijn wandeling door het stadje, bleek dat niet te kloppen. Misschien bedoelde men de herberg van morgen. Die zou in een voormalige viswinkel zijn. We zullen zien...
Vandaag weer leuke dingen meegemaakt. Op een pad stonden opeens twee koelboxen, op de ene een briefje met ' cold water' , op de andere de afbeelding van een Jacobsschelp. In de eerste zaten koelelementen en flesjes water, in de andere blikjes cola, pakjes sap en twee biertjes. Ernaast stond een kistje voor de donativo: vrijwillige bijdrage. En ook nog een mand voor de lege flesjes en blikjes.
Op een ander punt stond een bord dat we in plaats van linksaf rechtsaf moesten omdat de doorgang versperd zou zijn door werkzaamheden, maar in het boekje stond dat dat allang opgelost was en werd linksaf aanbevolen. Het was een pad door een klein stukje bos. Ik wist dat voor mij een groep Italianen liep, maar die waren lang voor mij van de pauzeplek (en schuilplaats voor de regen) vertrokken. Ik ging dus rechtdoor en dat bleek toch niet echt de juiste keus want ik kwam uit bij een muur. Schuin langs die muur bleek je toch verder omhoog te kunnen lopen, maar dat ontdekte ik doordat een van de Italianen met stenen en hout een pijl aan het bouwen was. En dat terwijl die groep al zeker een half uur voor mij vertrokken was.
Trouwens een heel bijzondere groep: 5 jongeren met een beperking en 10 begeleiders. De begeleiders dragen een t-shirt met daarop het woord 'autismo . Ik heb de indruk dat enkele begeleiders de ouders van de jongeren zijn. Ze komen uit verschillende steden in Italië.
Hopelijk is het morgen weer droog. Dan komen er enkele stijgingen en ik heb de keuze uit ofwel 10 ofwel 20 kilometer. Morgen maar zien hoe het gaat.
Tot de volgende keer!
Veel groetjes Dimphy

  • 19 Juli 2017 - 19:43

    Ine:

    Hallo Dimphy
    Even een korte reactie. Zal morgen alles lezen ben er niet aan toe gekomen. Grieperig. heb verder wel een heel goede vakantie gehad.

    Karel loopt hier de 4 daagse met heet weer.

    gr. Ine

  • 19 Juli 2017 - 21:10

    Stomme Hammie:

    Mooie avonturen daar zo te lezen, veel plezier en succes nog daar!

    gr. Jeroen

  • 19 Juli 2017 - 22:17

    Anniek:

    Hoi Dimpy, verrassend die koelbox. Bijzonder te lezen over de mensen met een beperking. Geweldig zo'n initiatief.
    Hoop voor jou dat het morgen droog is ...loopt iets lekkerder.
    Hier wordt van alles voorspeld maar tot nu toe niets.
    Groetjes Anniek en succes

  • 20 Juli 2017 - 01:14

    Jos:

    Intussen 1 uur en nog heerlijk warm in de tuin. Op de achtergrond Spaanse gitaarmuziek en een heerlijk wit wijntje onder handbereik. Wat wil je nog meer. Prachtig weer je verhalen van wat je allemaal meemaakt. En de foto's op What's app maken het een en ander compleet. Het onweer wat vandaag hier voorspeld was is nog steeds onderweg , denk ik. Volgens mij moeten jullie morgen weer beter weer krijgen. Het was hier behoorlijk benauwd vandaag op mijn traditionele wandeling naar Uden als jij niet thuis bent. De zwanenbloemen stonden prachtig in bloei langs het laatste stuk van de Grote Wetering. En de aalscholvers hebben dit mooie stukje natuur ook al ontdekt.
    Op dit moment mengt de gitaarmuziek van Albeniz zich prachtig met het borrelende water van de watersteen en van de fontijntjes in de vijver. Ik geloof dat ik nog niet naar bed ga!
    Fijne dagen en veel succes met het lopen. En natuurlijk: heel veel ontspanning en mooie momenten tijdens de ontmoetingen met bijzondere mensen die je altijd op je weg tegenkomt!

    XXX / Jos

  • 20 Juli 2017 - 09:57

    Frans:

    Ook het leuke en soms het heel mooie van de Camino die allerlei verrassingen voor je in petto heeft.
    Het ga je goed en pas goed op jezelf. Jacobus staat je hierin bij.
    Ultreia!

  • 20 Juli 2017 - 11:45

    Bernadette:

    Hoi Dimphy,
    Na een paar leuke verslagen van jou nu weer even iets van mij. Fantastisch om te lezen hoe iedereen, zowel hier als daar, meeleeft met de Camino-wandelaars. Wij lezen jouw verslagen en daar wordt onderweg ook voor jullie gezorgd. Grandioos, die koelboxen!!
    Vannacht en vanmorgen heeft het hier ontzettend hard gegoten, maar nu schijnt de zon alweer! De temperatuur is hier nu ook wat beter dan gisteren.
    Dimphy, heel veel wandelplezier met fijne ontmoetingen; geniet van de omgeving en veel succes.
    Groetjes van ons.

  • 20 Juli 2017 - 22:51

    Helma:

    Hoi Dimphy,
    We zijn dan wel geen Sparrenhoevers meer maar vinden het erg leuk om het wel en wee van onze voormalige buurtgenoten te volgen. En dat betekent dat we jou natuurlijk ook volgen. Je hebt al zoveel Camino's gelopen maar elke editie blijft speciaal en verrassend. Dat blijkt ook weer uit dit verslag. Het is voor jou enorm genieten. Dat is duidelijk.
    Hopelijk heb je lekker geslapen in je pension en hoef je vandaag niet in de vislucht te overnachten. Maar als dat wel zo is, overleef je het ook weer.
    Heel veel plezier tijdens en na het wandelen en geniet vooral van alle bijzondere contacten met andere peregrinos. En we zijn heel benieuwd wat je verder nog gaat meemaken.
    Lieve groetjes,
    Helma en Ferd

  • 24 Juli 2017 - 16:34

    Marijke Thijsse:

    Wat heerlijk, dat je weer een camino aan het lopen bent! Wij zijn net terug van een vakantie in de Frankische Sweis en vandaag vind ik jouw caminorelaas. Ik wens je alle goeds, plezier, mooie ervaringen en interessante gesprekken met caminogenoten. Ik loop in gedachten met je mee. veel succes, liefs en groetjes.
    Marijke Thijsse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Camino Ingles

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2017

Op de terugreis

03 Augustus 2017

In Finisterre

31 Juli 2017

In Quintáns

28 Juli 2017

In Negreira

27 Juli 2017

In Santiago de Compostela

Actief sinds 09 Juli 2017
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 9000

Voorgaande reizen:

09 Juli 2017 - 31 December 2017

Camino Ingles

Landen bezocht: