In Finisterre - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Dimphy-CaminoIngles - WaarBenJij.nu In Finisterre - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Dimphy-CaminoIngles - WaarBenJij.nu

In Finisterre

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg

03 Augustus 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal,
Er is alweer een aantal dagen geleden dat ik wat van me heb laten horen.
In Quintáns heb ik heerlijk geslapen in een kamer in het pension. Tijdens het eten kreeg ik gezelschap van een meisje uit Tsjechië. Dat was weer gezellig.
De volgende dag hoefde ik nog maar iets meer dan 11 km naar Muxía te lopen. Ik heb daar dezelfde herberg genomen als 4 jaar geleden. Toen ik mijn Compostela (bewijs dat ik de afstand helemaal gelopen heb) ging ophalen, kwam ik de 3 Italiaanse vrouwen tegen die ik na Santiago elke dag wel ergens getroffen heb. Maar dit hadden we niet verwacht want zij liepen vanaf Olveiroa naar Cee (richting Finisterre) en ik ging dus richting Muxía. Maar die dag zijn ze met de bus naar Muxía gekomen, diezelfde dag zouden ze weer met de bus teruggaan naar Cee. Dit zijn van die typische Camino-ontmoetingen. En die heb ik de afgelopen dagen wel meer gehad.
In Muxía ben ik 's middags naar het kerkje op de rots gelopen. Het is na de brand op 25 december 2013 (blikseminslag) weer opgebouwd. Maar het koor achter het altaar is nu een foto van het oorspronkelijke koor.
's Avonds ben ik teruggegaan voor de zonsondergang die prachtig was.
Woensdag ben ik weer vertrokken, nu richting Finisterre. Deze weg was nieuw voor mij, het is de doorsteek boven langs van Muxía naar Finisterre. Ik heb een beschrijving van de doorsteek andersom, maar mij was verzekerd dat ook deze route goed gemarkeerd is. En dat klopt! Geen enkel probleem!
Toen ik 5 jaar geleden naar Finisterre liep en 4 jaar geleden naar Muxía, heb ik mensen getroffen die terug liepen naar Santiago vanuit beide plaatsen en verdwaald waren omdat de terugweg niet gemarkeerd was. Dat is nu verbeterd: je kunt de routes vanuit beide kanten perfect lopen, alles is helemaal duidelijk!
Het leuke was dat ik op mijn tocht van Muxía naar Finisterre allerlei mensen tegenkwam die ik eerder getroffen heb en die dus de route anderom liepen: de Zweedse moeder van de voetballer, de Luxemburgse keeper en zijn vrouw, een Iers echtpaar, een man uit Australië. Omdat de afstand tussen beide plaatsen 33 km.is, heb ik halverwege overnacht.
Vandaag dus de laatse etappe naar Finisterre.
Aangekomen aan de rand van het dorp Finisterre. stond ik op een mooi uitzichtpunt en hoorde voor het eerst achter mij Nederlands (tot nu toe ben ik helemaal geen Nederlanders tegengekomen) en toen ik keek, kwam daar een groepje aan onder leiding van Mieke Schrieks uit Den Bosch! Zij organiseert wandelingen op diverse camino's en ik heb regelmatig contact met haar gehad over de diverse camino's die ik ging lopen. Dit is toch wel de meest verrassende ontmoeting deze camino!
Ik heb vanmiddag gezellig met hen gegeten.
Nu ga ik naar de Cabo lopen om daar de zonsondergang te gaan beleven.
Morgen met de bus naar Santiago!
Tot zover weer en tot de volgende keer.
Veel groetjes Dimphy





  • 03 Augustus 2017 - 19:51

    Frans:

    Wat een 'toevalligheden', die overigens erg leuk zijn. Pelgrims die elkaar ontmoeten hebben iets met elkaar. Wat een mooie tocht Dimphy. Toen ik in het begin jouw blog las, dacht ik dat is de bekende Dimphy, maar was er ook niet zeker van, want er zijn meer Dimphys. Geniet ervan. Alle goeds en dat doe je volgens mij met volle teugen. Tot ziens en groeten aan J.
    Frans

  • 03 Augustus 2017 - 21:49

    Bernadette:

    Hoi Dimphy, wat ontzettend leuk dat je zoveel bekenden weer ontmoet. Heel erg fijn ook om met hen weer ervaringen uit te wisselen. En leuk ook om bepaalde stukken van een paar jaar geleden weer te lopen. Wij lezen wel dat je enorm geniet!! Heel veel plezier verder op deze tocht. Groetjes van ons, Bernadette.

  • 03 Augustus 2017 - 21:59

    Bea:

    Hoi Dimphy

    Wat een prachtige reisverslagen. Je mag trots zijn op jezelf met deze prestaties. Ik volg je nu weer.
    Groetjes van Ben en mij

  • 05 Augustus 2017 - 07:12

    Thiela:

    t_huurdeman@planet.nl

  • 05 Augustus 2017 - 09:54

    Jos:

    Het waren dit jaar mooie verslagen, Dimphy
    En intussen ben je al weer voor de derde keer op deze Camino in Santiago!
    Bijzonder dat je zoveel mensen telkens weer onderweg ontmoet.
    En natuurlijk helemaal mooi dat je dan in Finisterre Mieke en haar reisgenoten tegen bent gekomen en samen hebt gegeten.
    Is het nu echt de laatste keer dat je een Camino loopt?
    Dat geloof je zelf niet! Denk er nog maar eens over als je op het plein staat of in de kathedraal zit. Sint Jacob weet het antwoord wel!
    Nog fijne dagen in Santiago -ook zonder butafumeiro- en een goede reis naar huis!
    Xxx / Jos

  • 11 Maart 2018 - 13:30

    Marion:

    Wat leuk om te lezen dat je Mieke hebt ontmoet. Ik ben verschillende keren met Mieke op pad geweest en vanmorgen hebben we haar uitgezwaaid. Ze is nu alleen vanuit Den Bosch op weg naar Santiago de Compostella voor 4 maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Camino Ingles

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2017

Op de terugreis

03 Augustus 2017

In Finisterre

31 Juli 2017

In Quintáns

28 Juli 2017

In Negreira

27 Juli 2017

In Santiago de Compostela

Actief sinds 09 Juli 2017
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 9004

Voorgaande reizen:

09 Juli 2017 - 31 December 2017

Camino Ingles

Landen bezocht: